Hallo allemaal!
Snip en Snap logeren nu drie weken bij mij. Ik hield de vrolijke papegaai eerst op de hoogte via de app maar dit is ook leuk!
Gedrag
Ze zijn snel gewend geraakt aan mijn huis en aan mij. Als ik wegloop (bijv de tuin even in of even naar boven), dan roepen ze me (dat is best wel luid), maar ik probeer daar niet teveel op te reageren. Daardoor worden ze niet te schreeuwerig. Ik vind het wel leuk dat ze me al zien als één van hun zwerm haha. Verder zijn ze nieuwsgierig en kijken ze hun ogen uit als ze buiten op de speelboom zitten of ik buiten een rondje met ze loop. Laatst had ik de buitenspeelboom in mijn badkamer gezet toen ik een lange douche nam. Eerst vonden ze het wat spannend (mijn interpretatie van een aanhoudend zacht kwetteren en helemaal in t bovenste topje van de speelboom gaan zitten), maar na verloop van tijd werden ze stil en genoten ze volgens mij wel van de warme stoom. Ik ben zo’n drie dagen per week weg van werk, dus de kooi waarin Snip en Snap dan zitten en slapen is erg groot (1.20 bij 80 bij 1.60) met veel takken zodat ze kunnen blijven spelen. Ze zijn enthousiast als ik in de ochtend beneden kom en worden dan graag op de speelboom gezet.
Energie
Snip en Snap wisselen perioden van druk gedrag (van boven naar beneden klimmen in de speelboom, eten, badderen, veel rondkijken of voer uit wc rolletjes en halve walnootschillen proberen te pakken) af met rustig bovenin de speelboom tegen elkaar aan zitten. Rond acht uur slapen ze ongeveer en de volgende ochtend worden ze wakker als ik beneden kom (rond half acht).
Eten en drinken
Snip en Snap aten in het begin erg veel, nu iets minder maar samen nog steeds wel een eetlepel tot anderhalve eetlepel pellets per dag denk ik ongeveer. Verder vinden ze stukjes noot, gekookt ei, banaan en appel erg lekker. Qua groente heb ik ze spinazie gegeven waar ze een klein beetje van aten, en bleekselderij maar dat laatste gooiden ze telkens gelijk op de grond. Ik probeer elke week wat nieuws.
Ik geniet erg van de vogeltjes. Ze zijn erg gezellig en vertederend. Ik zou ze het liefst heel erg willen knuffelen en nog veel trucjes willen leren, maar dat is nog wel een lange weg. Ze zijn zeker niet bang maar het is wel onbekend voor ze allemaal.
Mocht iemand tips hebben qua sites of boeken waar ik me meer kan verdiepen in het gedrag van phyrrura’s of kleine papegaaien soorten (en de grote ook trouwens) dan hoor ik dat graag!